Bouwvorderingen Start nieuw bouwseizoen
25 april 2007
Als start van het nieuwe bouwseizoen is op zaterdag 21 april 2007 een aanbrengrace gehouden tussen een achttal skûtsjes.
De start was in Grou. Voor de kade bij Hotel Oostergoo lagen de skûtsjes afgemeerd. De bemanning moest met een krommer lopen vanaf het plein naar de skûtsjes in Grou en die daarna afleveren in Earnewâld.
Onder schitterende weersomstandigheden werd de tocht gevaren.
Bij het Skûtsjemuseum volgde de prijsuitreiking aan de 'winnaars', maar aangezien de verschillen in grootte en zeilvoering tussen de skûtsjes was het natuurlijk maar een symbolische wedstrijd.
Bouwvorderingen Æbelina juni 2007
18 juli 2007
In juni is de bouw van de Æbelina weer gestart.
Aan de foto's is te zien dat het al een echt schip wordt.
De huid rondom het schip is klaar. Het berghout wordt nu bevestigd, deze pakt de huid zogenaamd in.
De knieën en oplangers zijn ook al geplaatst. Het lage stuk hout is de knie en het hoge stuk is de oplanger. Hier wordt, als het berghout rondom bevestigd is, het boeisel tegenaan geplaatst. Het boeisel is een schuine plank die op het berghout staat.
Bouwvorderingen Æbelina september/oktober 2007
26 oktober 2007
De berghouten zijn klaar en in model gebracht. De werkzaamheden bestaan nu uit het krombranden en plaatsen van de scheergangen, dit is een deel van het boeisel.
De inhouten of knieën zijn geconserveerd en liggen in het ruim van het schip. Ze worden binnenkort aan de binnenkant tegen de huidgangen geplaatst.
Bouwvorderingen Æbelina december 2007
5 januari 2008
De scheergang staat op het berghout. Bovenop de scheergang komt de waring (gangboord/dek) te liggen.
Het aanzicht bakboord aan de voorzijde. Ook hier is in de zijde de scheergang te zien en verder is aan de hand van de (multiplex) mallen goed te zien hoe het totale boeisel er uit komt te zien.
Alle leggers - oplangers en inhouten (knieën) op hun plaats, geconserveerd en definitief bevestigd. Op de scheergang komt dus de waring (gangboord) en de multiplex mal daarboven geeft het (zet) boord aan, de uiteindelijke hoogte van het boeisel.
In de leggers zijn de reeds geboorde gaten voor de houten pennen te zien. Deze zijn aan de onder en bovenkant afgedekt met tijdelijke plastic dopjes. De gaten worden regelmatig volgegoten met een impregneringsmiddel om de leggers ze goed mogelijk te conserveren. Uit de originele werfboeken van Eeltje holtrop van der Zee blijkt dat de Æbelina 20 jaar na de bouw al een grote restauratie nodig had! dit is dus voor ons de reden om erg veel aandacht aan het conserveren te besteden.