Skip to main content

Bouwvorderingen Æbelina 2008


5 januari 2008

De scheergang staat op het berghout. Bovenop de scheergang komt de waring (gangboord/dek) te liggen.
Het aanzicht bakboord aan de voorzijde. Ook hier is in de zijde de scheergang te zien en verder is aan de hand van de (multiplex) mallen goed te zien hoe het totale boeisel er uit komt te zien.
Alle leggers - oplangers en inhouten (knieën) op hun plaats, geconserveerd en definitief bevestigd. Op de scheergang komt dus de waring (gangboord) en de multiplex mal daarboven geeft het (zet) boord aan, de uiteindelijke hoogte van het boeisel.

Het aanzicht stuurboord voor

Het aanzicht bakboord voor

Het aanzicht bakboord achter

Stuurboord achter

De leggers en de knieën zitten op hun plaats

De leggers

Hier is de bovenste brede dekband in de boeg te zien, waar het dek op komt te liggen

In de leggers zijn de reeds geboorde gaten voor de houten pennen te zien. Deze zijn aan de onder en bovenkant afgedekt met tijdelijke plastic dopjes. De gaten worden regelmatig volgegoten met een impregneringsmiddel om de leggers ze goed mogelijk te conserveren. Uit de originele werfboeken van Eeltje holtrop van der Zee blijkt dat de Æbelina 20 jaar na de bouw al een grote restauratie nodig had! dit is dus voor ons de reden om erg veel aandacht aan het conserveren te besteden.


10 september 2008

De afgelopen maanden zijn alle knieën definitief bevestigd. En dat zijn me er een paar! Allemaal stuk voor stuk precies op maat gemaakt. De knieën onder het dek worden momenteel gemaakt. Hierna kan het dek worden gemaakt en naderen we de afronding.


26 september 2008

Foto 1
Voorschip. Rechts: mastkokerwang staat op het mastspoor. Linksonder: de kimwegers met in het verlengde daarvan de slapers die op de koppen van de banden en oplangers liggen. Linksboven is ook nog een zware knie van de zeilbank te zien. Boven op de dekbalken liggen de (nog ruw uitgezaagde) scheerstokken; deze steunen de mast kokerwangen naar voren toe en vormen ook het kistluik, waar tussen de mastvoet met wegerij (mast gewicht) naar boven draait.
Beneden ligt ook nog een te monteren zeilbank knie.

Foto 1 - Voorschip met mastkokerwang, kimwegers en slapers

Foto 2 - Zicht naar achteren aan BB met 'waringknibbels'

De lariksboom waar de mast uit gezaagd wordt ligt op de sleephelling van de zaagmolen 'De Rat'  in IJlst

Op de 'vloer' een nog te monteren zeilwerk of mastbank knie

Foto 2
Zicht naar achteren aan BB. Rechts boven zien we de balkweger (9 meter lang), hier steunen de 'waringknibbels' (gangboord knieen) op.
In het voorschip ligt op de balkweger de dekbalkweger, waar de dekbalken op/in liggen.
Ook op deze foto is de mast of zeilbank te zien met bij behorend knieen.


12 december 2008

Zo liggen de korte dekbalken de zgn. grieten (naast het kistluik of uitwip) in de loze scheerstok. De scheerstok ligt hier nog los bij

De 'loze scheerstok' ligt in het zeil of mastbank

Overzicht van het voordek. Het gewelfde stuk waar de beitel op ligt heet de 'scheerstok'. Dit stuk hout geeft de mastkokerwang steun naar voren toe tot tegen het krophout (voorboeisel) en vormt tevens de zijkant van het kistluik (mast uitwip)

Masthout in de haven van scheepstimmerbedrijf Prins in Workum, nadat deze boom door de zeiltjalk en voormalig beurtschip van Ameland de 'Bruinvisch' van Cees Dekker van IJlst naar Workum is vervoerd

Toekomstige mast voor de Aebelina

Stapel houten pennen voor de verbinding leggers en vlak (bodem)

Emmer vol met eikenhouten deuvels om de houten pennen in het vlak mee af de keggen. Deze keggen zijn geschonken door de oude Draisma werf in Franeker en lagen daar al bijna een eeuw te wachten op hun bestemming!!

Kontje