Skip to main content

Bouwvorderingen Æbelina 2009

3 februari 2009

Het roefschot, het schot dat het roefgedeelte van het ruim scheidt
In het roefje
Bollestâl (kuip)
Naar achteren gezien: ruim, roef, bollestal (kuip)
Mastkoker
Voordek. Het bovenste deel van het boeisel, het boord, gaat over in de schilband (in de bocht), die op zijn beurt weer overgaat in het kropstuk die tegen de binnenkant van de steven aanligt. Hier buitenom komt het boeiseldeel te liggen.
De waterlijst (voorkant den) en de rijswaring (den) met merkels
Zicht naar achteren
Overzicht voordek. Het kropstuk ligt hier nog los op het dek.
In de waring (gangboord)
Zicht naar voren
Overzicht naar voren

april/mei 2009

De bouw van de Aebelina vordert gestaag. Het is nu de tijd voor de afwerking en de details. Op deze foto's is duidelijk te zien dat de bouw op zich bijna klaar is. Rest nog het schuren, breeuwen en aanbrengen van het beslag etc. etc. Kortom, er is nog veel te doen maar we gaan er vanuit dat het schip op tijd klaar is.


juni/juli 2009

De hellingbaan in aanbouw

De hellingbaan in aanbouw

De Aebelina is scheef gezet om makkelijker aan het vlak te kunnen werken

De Aebelina is scheef gezet om makkelijker aan het vlak te kunnen werken

Detail

Werk aan het vlak

De deuvels (van Draisma werf uit Franeker) worden in de houten vlakpennen geslagen

 

Beslag

Detail

In de lak

Voorkant in de lak


Tewaterlating augustus 2009

In augustus 2009 wordt de Aebelina tewater gelaten. Onder grote publieke belangstelling en op een zonovergoten dag is het dan eindelijk zover. En verder? Vanaf het voorjaar van 2010 vaart de Aebelina wekelijks, van begin mei tot eind september, meest op dinsdag, met sponsoren, opstappers en andere genodigden.
Voorts verschijnt de Aebelina op uitnodiging bij diverse watersportmanifestaties.
In 2011 zijn een nieuw grootzeil en een nieuwe fok aangeschaft en in 2012 is er nog een nieuwe (iets langere) mast op het schip gezet.