Skip to main content
  • Risico

Risico

Vrachtschip

In 1922 werd op de scheepswerf van Wolthuis in Sappemeer dit skûtsje met een laadvermogen van 50 ton gebouwd in opdracht van turfschipper Fedde van der Feen uit Oudebildtzijl. Het skûtsje was 20 m. lang en 3.86 m. breed. Fedde van der Feen was brandstoffenhandelaar.
Tot 1957 bleef de Risico door meerdere eigenaren als zeilend vrachtschip in de vaart.

Woonschip

Rond 1960 werd het skûtsje verkocht aan de fam. Wiekstra die in Leeuwarden op het skûtsje ging wonen. In 1986 verkochten ze het skûtsje aan de commissie Leeuwarden.

Wedstrijdschip

Zodoende werd de ‘Risico’ wedstrijdschip voor Leeuwarden in de SKS, nu onder de naam Ulbe Zwaga.
Na zes seizoenen kocht de commissie Leeuwarden een ander, sneller skûtsje en werd het skûtsje verkocht aan Kees Hermsen uit Velp die er mee ging hardzeilen in de IFKS-competitie. Hij nam 24 jaar deel aan de IFKS wedstrijden en deed negen maal mee aan de Strontrace.

Museumschip

Toen Kees Hermsen het skûtsjesilen voor gezien hield, kocht Sikke Heerschop, bekend zeiler in de IFKS, het skûtsje en schonk het  aan het Skûtsjemuseum, want zo zei hij: ‘Bij het Skûtsjemuseum hoort ook een echt skûtsje’. Het museum is hiermee de achtste eigenaar. Jelle Talsma van Talsma Shipyards uit Franeker heeft het skûtsje om niet teruggebracht in originele staat. Op 2 oktober 2021 werd het skûtsje te water gelaten bij het Skûtsjemuseum.  Museumvrijwilligers hebben tenslotte het interieur weer in originele staat teruggebracht en geheel authentiek ingericht. Ook de oorspronkelijke  naam Risico kwam weer op het schip te staan. Het skûtsje is te bezichtigen tijdens openingsuren van het museum.

Klik hier om de film van de tewaterlating in 2022 te bekijken.